Vakantie in Lissabon

Nu al weer bijna twee weken geleden was ik een paar daagjes op vakantie in Lissabon. Hoogste tijd voor een fotoverslag!  Het is niet helemaal compleet, niet alles is vastgelegd.

Ik vond het in ieder geval een heerlijke stad. Veel te zien en te doen, lekker eten (te lekkere taartjes!). Die paar daagjes waren eigenlijk te kort!

De eerste dag kwamen we in de middag aan. Nadat we onze spullen hadden gedropt bij het hotel gingen we op pad. We gingen naar de LX factory, een soort oude fabriek waar nu allemaal winkeltjes en werkplekken zitten. We waren eerst gigantisch verkeerd gelopen. We zagen het van alle kanten liggen, maar er zat een groot hek omheen. En toen we eenmaal de ingang hadden gevonden was het   helaas niet allemaal open. Maar de winkeltjes die open waren, waren wel heel leuk en ik denk dat op dagen dat alles open is het wel heel leuk is om even rond te struinen.

Er werd ook een film opgenomen! De jongen rechts was een van de acteurs en ook achter de camera bleef hij nog helemaal in zijn rol.

Aan het einde van de eerste avond, nog even van de laatste zon genieten.

Het uitzicht van onze kamer. Links was een pleintje en door de huizen door kan je nog een piepklein stukje van de rivier zien. Ach, met de zon wordt alles mooier.

Nog even een kopje koffie voordat we op pad gaan. Nou ja, niet voor mij, want ik gooide mijn thee over de stoel..

Dus dronk ik maar iets sterkers. We deden een fietstochtje door de stad en onze gids had voor ons allemaal een glaasje ginjinha, een soort likeur met kersen en kaneel. Ik vond het heel lekker! Ook heel leuk om te zien dat er dus heel veel mensen gezellig een glaasje gingen drinken, dat het echt een sociaal uitje is. Ook gewoon met heel de familie.

En de zon brak door!  Heel grappig, de gids had een heleboel te vertellen, maar wij gingen wel telkens twee meter verder staan als daar net de zon scheen. Je weet maar nooit wanneer die weer weg is!

De gids vertelt iets over die toren en onze medefietsers letten goed op. Ook allemaal Nederlanders, want ja, wie gaat er anders fietsen?

Onze eerste Pastel de nata, de beroemde Portugeese custard taartjes. Deze waren echt zoooo lekker. Echt, ze zien er niet zo heel speciaal uit maar ik was helemaal verslaafd. Ze zijn op elke hoek van de straat verkrijgbaar, maar het lekkerste waren ze bij Pasteis de Belem.

Zie je, ik ben helemaal voldaan. Lekker zonnetje, lekker taartje, wat wil je nog meer?

We mochten ook nog even samen op de foto.

Is het eindpunt al in zicht? Haha, het was echt een superrelaxte fietstocht, wat mij betreft had hij nog wel 2 keer zo lang mogen zijn.

Lekker fietsen!

Taartjes! Ik had hier even een close up foto van gemaakt, omdat ik het wel bijzonder vond. Het was namelijk een soort tompouce, maar in plaats van een dikke laag creme, zat er een laagje cake en een laagje creme tussen. Apart, maar wel heel lekker! En achter staat een soort koffiecreme cake. Ze houden echt heel erg van room daar, dat zat echt zo’n beetje in elke taart.  Dit was trouwens ons troosttaartje, omdat we een hele vieze pizza kregen bij The Green Room, afrader!

De volgende dag. De Elevador da Bica!  Je had door Lissabon heen een aantal trammetjes die alleen naar de top van een heuvel gingen en weer terug, een elevador. Deze was vlak bij ons hostel. Je kon wel merken dat het echt voor mensen is die of slecht ter been zijn, of alle tijd van de wereld hebben. Wij als haastige Nederlanders vonden het allemaal een beetje te lang duren. Wel heel leuk hoor! Vooral als er Portugeese kwebbelvrouwtjes bij je in de elevador zitten.

Het was die dag een beetje miezerig weer, dus besloten we lekker ergens neer te ploffen en rustig te gaan lunchen. Dat deden we in Pois Cafe. Echt een heel leuk tentje! Ze hadden relaxte banken, en heel veel boeken.

En ze hadden ook hele lekkere broodjes.

Daarna gingen we een beetje rondstruinen in de Alfama, een hele leuke wijk met allemaal schattige straatjes met was. Zoals deze. Vonden meer mensen schattig, heel vervelend, ze liepen maar niet door.

Oh kijk we maken een foto van elkaar.

Wat leuk!

De rest van de dag hebben we eigenlijk voornamelijk een beetje geshopt, maar daar heb ik verder geen foto’s van.

De laatste dag besloten we geen toerisitsche dingen meer te gaan doen, maar gewoon lekker te chillen. En toen vonden we ineens hele relaxte strandstoelen aan de rivier! Gelukkig hadden we allebei mooie boeken bij. S. las Looking for Alaska van John Green.

En ik las Kindred van Octavia Butler. Allebei aanraders!

Een perfect einde van een heerlijke vakantie!